2012. május 28., hétfő

Spenótos-túrós lepény

Előző bejegyzésemben már írtam, hogy csodás ebédünk volt a bőséges spenóttermésből, és mivel nagyon jól sikerült, muszáj volt megörökítem, így gondoltam a receptet is megosztom, főleg mert én korábban főzeléknek nem is szerettem a spenótot, így viszont nagyon bejött, gyerekeknél is érdemes kipróbálni.

Trendi gasztroblogokban biztos nem túróval, hanem ricottával készítenék, de én nem vagyok egy nagy ricotta rajongó, finom, szeretem, de a jó magyar túró jobban bejön.

Igazából úgy lenne még jobb a recept, ha azt írhatnám, hogy amit csak lehet, helyben szereztem be hozzá ill. mi termesztettük/készítettük, de ez most  még nem így alakult. Pedig akiktől a tojást vesszük, csinálnak túrót is, és a friss tejükből én is készíthetnék vajat meg tejszínt, és a kertünkből még hiányzik a fokhagyma is, de talán jövőre már csak a lisztet és a sót meg a borsot kell megvenni hozzá.

A tészta receptje F. Nagy Angéla "A család szakácskönyve" c. alapművéből származik, nekem ez a békebeli családi szakácskönyv, még anyukámé volt, alaprecepteket mindig ebből merítek. 
Általában az ilyen típusú lepénytésztákhoz szoktak adni egy tojást vagy legalább egy sárgáját is, de szerintem anélkül is jó, én próbáltam úgy is, de az ízéhez nem nagyon adott hozzá, viszont a tészta sokkal lágyabb lett, míg nélküle nagyon könnyen kezelhető, pihentetés nélkül is rögtön nyújtható.

Hozzávalók (kb. 4 adag, de mivel nagyon finom, inkább 3 bő adag):

A tésztához:
  • 20 dkg liszt
  • 3 dkg vaj
  • 3 dkg zsír
  • hideg víz
A töltelékhez:
  • kb. 1 kg friss spenót (de egy csomag mirelit is jó, de frissel sokkal finomabb)
  • 50 dkg tehéntúró
  • 2 dl főzőtejszín
  • 4 tojás
  • 2-3 gerezd fokhagyma
  • só, bors, esetleg ízlés szerint szerecsendió
A tésztához a lisztet és a zsiradékot elmorzsoljuk. Ha nincs otthon zsír/vaj, margarinnal is jó, de én, ha akad, mindig teszek bele kacsa/libazsírt, mert ezektől ízletesebb lesz. Ha már jó morzsás, akkor kevés vizet öntünk hozzá, épp annyit, hogy kemény tésztává gyúrjuk. Nem kell sokáig gyúrni, épp csak amíg összeáll. Ha van időnk, kicsit pihentethetjük a hűtőben, de frissen is nyújtható. A tortaformát én ecsettel vékonyan ki szoktam kenni olajjal (szerintem ez egyszerűbb, mint vajazni), majd beleteszem a tésztát, úgy, hogy szép nagy pereme legyen, lehetőleg töltse ki a formát teljesen, mert a töltelék bőséges. 

Én 26 cm-es formába szoktam tenni. Ezután sütőpapírt terítek rá, és teleszórom babbal/lencsével/rizzsel, hogy megtartsa a formáját, és így elősütöm addig, amíg aranysárga nem lesz. Ekkor kiveszem a babokat a sütőpapírral együtt, és egy kis tojásfehérjével lekenem, ez elvileg lezárja a tésztát, és nem áztatja át a töltelék, legalábbis így olvastam több helyen, de nekem azért ez nem vált be teljesen, de átázva is szeretjük:).

Amíg a tészta sül, leforrázzuk a megtisztított spenótot, majd apróra vágjuk, összekeverjük az áttört túróval, a tejszínnel és a tojásokkal, sózzuk, borsozzuk, és belereszeljük a fokhagymát.

A tölteléket beleöntjük a tésztakéregbe, majd addig sütjük, amíg szépen megszilárdul, és kicsit megpirul a teteje.

Ha elkészült, érdemes 10-15 percig pihentetni, mielőtt felvágjuk.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése