2012. február 13., hétfő

Veteményt mindenhova?

Délelőtt épp elcsíptem kedvenc műsoromat, a River Cottage-ot a spektrumon, és egy számomra elég meglepő kezdeményezésről volt benne szó. Sajnos a városka nevét nem jegyeztem meg, ahol két hölgy azt találta ki, hogy a városi elhanyagolt virágágyásokban, illetve buszmegállókban, az utak mentén, szóval mindenhol, ahol erre alkalmas földterületet találtak, zöldségeket és fűszereket ültettek. Először csak önhatalmúlag, majd amikor a riport végén egy fesztivál képeit láthattuk, ahol a beérett termésekből készült ételeket kóstolhatták a résztvevők, akkor bejelentették, hogy immár az önkormányzat is támogatja a programot. 

A kezdeményezés elsőre nagyon szimpatikusnak tűnt, de aztán ahogy egyre tovább néztem, engem bizony zavart az út mellett pöfögő autók, buszok látványa, és mindaz, ami ezekből a növényekre kerülhet. Értem én, hogy fontos, hogy bebizonyítsuk mindenkinek, hogy bármilyen kis helyen, bárhol érdemes elkezdeni veteményezni, de én nem szeretek út melletti zöldségestől sem vásárolni, valahogy bennem van, hogy egész nap a kipufogók füstjében "érlelt" zöldség/gyümölcs nem biztos, hogy a legjobb tápanyagforrás. Persze lehet, hogy én vagyok a túl parás ebben a kérdésben, és elég ezeket csak jól megmosni, de valahogy én inkább azt szorgalmaznám, hogy a kertjeinkben kezdjük a termesztést, ne az út mentén. Főleg mert azért az is pozitív hatással tud lenni néha az ember lelkére, ha szép virágágyások között mehet reggel munkába, vagy sétálgathat délután.

Azt viszont nagyon ötletesnek találtam Jamie Oliver egy régebbi műsorában, amiben egy vidéki kertben főzőcskézik, hogy kiürült konzervdobozokba ültettet egy-egy tő bazsalikomot, egész kis cserepekbe koktélparadicsomot, és lelógó ámpolnákba gyönyörű epreket, megmutatva, hogy milyen kevés hely is kell ahhoz, hogy igazán friss alapanyagokból főzhessünk. Ez utóbbit mindig tervezem is megvalósítani, mert azon túl, hogy kevesebb helyet igényel, a műsorban elhangzottak szerint a termésátlaga is sokkal nagyobb, tekintve, hogy a szemek nem a földön fekszenek, hanem kilógnak a cserépből, így kevésbé szennyeződnek, és kevésbé érik a kártevők.

Mindent összevetve a köztéri veteményest még nem, de településünk önkormányzati földterületeinek mihamarabbi hasznosítását azért kezdeményezni fogom. 


2 megjegyzés:

  1. Igazad van, az útszéli zöldségekből én sem fogyasztanék, de még a legkisebb díszkertbe is sok finomság betervezhető. A Jamie vidéki konyháját viszont én is nagyon szeretem, nem csak a receptek miatt, bár a cukkinis carbonarajáért odavagyunk, hanem a kert miatt is. Állandóan a szakács környezetét figyelem. Gyönyörű kert, nagyszerű télikert és egy nagy marok lazaság. Csak kisasszézik a kertbe, szed egy kis ezt meg azt, és két perc alatt összeüt valami klassz kaját. Mikor először láttam rögtön tudtam, hogy ezt akarom, így akarom én is csinálni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, Jamie tényleg nagyon laza, azt a cukkinis carbonarat még nem próbáltam, de rémlik a recept, ha idén sikerül a cukkini, biztos kipróbálom.

      Törlés