2012. március 20., kedd

Csodás zsemlék

A kenyérsütés sikerén felbuzdulva (http://kertutca.blogspot.com/2012/01/mindennapi-kenyerunk.html) tovább kísérleteztem. Hiába, a finom kenyeret is meg lehet unni, kell a változatosság.

Még a kenyérsütő vásárlásakor kaptuk kölcsön a családból a "Kreatív konyha legjobb receptjei kenyérsütő gépekhez" c. könyvét. A kenyerek annyira nem jöttek be, főleg mert többször is felbukkan a hozzávalók között az ilyen-olyan kész lisztkeverék. Ez csak azért nem tetszik, mert ha már az ember saját kenyeret süt, akkor szereti tudni, hogy mi van benne, és nem ilyen kész termékekből dolgozik. Viszont van egy-két nagyon ínycsiklandó sütemény és különleges töltött kenyér recept is benne, és persze a zsemle. Nagyon egyszerű, és talán ezért nagyon finom!



Hozzávalók:

  • 1 1/4 csésze meleg víz (1 csésze = 2,5 dl)
  • 1 evőkanál puha vaj
  • 1 tojás
  • 450 gr fehér liszt
  • 2 teáskanál szárított élesztő
A hozzávalókat a felsorolás sorrendjében betesszük a gépbe, és dagasztás/tészta fokozaton elindítjuk. A program lejártával liszttel meghintett felületre borítjuk, 12- percig átgyúrjuk, és attól függően, hogy mekkora zsemlékre vágyunk, 10-15 kis cipót formázunk. Olajjal megkent sütőlapon konyharuhával letakarva duplájára kelesztjük, majd tejjel, és ízlés szerint magokkal megszórva 220 fokon kb. 15 percig sütjük. 


Ennyi az eredeti recept. Mikor először készítettem, ízlett, de valahogy úgy éreztem, hiányzik belőle valami. ezért másodjára már tettem bele egyrészt egy kiskanál cukrot az élesztőnek, másrészt egy nagyobb kanál sót, a finom ízekért. Az élesztőt pedig én mindig bővebben szoktam mérni, mivel az instantból egy 7 gr-os csomagot általában 500 gramm liszthez ajánlanak, én ehhez a 450-hez is bele szoktam tenni egy egész zacsit.

A gépes elkészítés nálam a kenyérhez hasonlóan a dagasztókarok leállásával véget ér, mert az én gépemen a tészta program ezután még jó egy órát keleszti a masszát, viszont mivel ebben vaj van, és a gép nagyon melegen keleszt, ezért kezelhetetlenül folyós massza lesz belőle, így én inkább kiveszem, és huzatmentes, meleg, de nem melegített helyen kelesztem kb. 35-45 percet, míg duplájára kel, és utána formázom kis cipókká. A receptben ajánlott 10-15 darabos mennyiségből inkább apró zsemlék lesznek, nálunk a max. 8 darabos verzió vált be. Sajnos másnapra már nem olyan finomak, de általában frissen elfogy mind, szóval ez nem szokott gond lenni.

Még egy jó kiflit szeretnék kikísérletezni, de az macerásabbnak tűnik egyelőre, remélem találok hamarosan valami egyszerűt is.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése